vrijdag 3 augustus 2012

Risotto met Geitenkaas en Spinazie





Iets in mijn kop tekst klopt niet, "voor koken maak je tijd, work-aholic of niet". Ik heb namelijk geen tijd gehad om te bloggen door mijn nieuwe job! Shame on me! Ik ga er weer voor. Vanavond, omdat de zomer niet meer zo is als vroegahh, heb ik vanavond risotto op het menu gezet. Mijn tante en zusje kwamen gezellig eten en dan pak ik natuurlijk uit!
Ik vond risotto jaren geleden altijd maar een rot klus, uren roeren roeren roeren liters bouillon erbij gooien roeren roeren ZUCHT! Maar niks van dat is waar!! Het is zo easy, believe me. Het vergt armspieren en liefde, veel liefde... Risotto is net pasta, je kan er alles in gooien en het is lekker! Oke, je moet wel een beetje de kneepjes van de Italiaanse keuken kennen, maar dat is zo gepiept!
Normaal maak ik altijd de paddenstoelen risotto, maar ik vond het tijd voor een nieuwe en het is tenslotte toch "zomer"! Nu met mijn lievelingsingrediënten; geitenkaas en spinazie, JAM!

Op je lijstje:

- 300 gram Risotto rijst (goede kwaliteit)
- 100 gram Zachte geitenkaas
- 200 gram verse spinazie
- Hazelnoten (fijngehakt, geroosterd in een koekenpan en op gevoel)
- Parmezaanse kaas (goede kwaliteit en op gevoel)
- Groente- en paddenstoelenbouillon (van beide 1 blokje)
- 1 liter water
- 2 sjalotten (gesnipperd)
- 2 tenen knoflook (gehakt)
- Flinke klont roomboter

Stap 1

Bouillonblokjes in liter water laten oplossen in een pan op het vuur. In een flinke klont roomboter sjalotten en knoflook aanfruiten tot ze glazig zijn. Dan risotto rijst erbij totdat de korrels ook glazig zijn.

NOTE: Rooster in de tussentijd de hazelnoten die je inmiddels een beetje hebt fijngehakt!

Stap 2

Als de korrels glazig zijn (na 2 minuten ongeveer) kan er een schep bouillon bij met een soeplepel. Roeren roeren, schep bouillon erbij, roeren roeren, liefde, schep bouillon... Enfin, herhaal dit en proef tussendoor hoe de risotto reageert op de bouillon!

Stap 3

Proef weer hoe de rijst is, als je nog een klein licht korreltje proeft kan er nog wat bouillon bij en na 1 minuut kan de spinazie erbij. Doe dat in stappen, anders is het een grote ravage in je pan. Als het is geslonken kan de geitenkaas en parmezaanse kaas erbij. Roeren roeren roeren en uiteraard, PROEVEN! Last but not least, de geroosterde hazelnoten erbij! Heerlijk voor die bite in je risotto.

Opserveren maar! Bon Apettit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...