donderdag 27 oktober 2011

Hemelse Worteltjestaart

Mijn moeder is op 2 oktober jarig en mijn zusje en ik zijn nogal laks in cadeautjes geven. Nu vind ik het tijd voor iets bijzonders. Mijn moeder wordt liever geen jaartje ouder, maar besloot toch even dertig vrienden uit te nodigen voor een borrel thuis in de tuin.
Het beeld van gevulde eieren, toastjes met kaasjes en al die standaard shit schoten meteen door mijn hoofd en uit voorzorg stuur ik een waslijst met ingrediĆ«nten via de mail waarmee mijn moeder wat meer indruk kan maken op haar gasten. Natuurlijk maak ik de hapjes. Als ik ergens niet tegen kan is het dat mensen in mijn weg lopen of zich gaan bemoeien met mijn creaties als ik de keukenprinses uithang. Ga lekker met je glas wijn op een plek zitten waar je voorlopig niet meer weg gaat of blijf uit de keuken. Enfin, mijn eigenwijsheid komt niet van een vreemde, dat blijkt maar weer wanneer ik die zondagochtend de keuken in sjok en moeders daar aantref al roerend in een pan met gehaktballetjes (lees: mijn speciale gehaktballetjes) "Grrrrr, mam! Heb je die rode pepertjes en dat en dat en dat er wel in vermengd?" Mama: "nee moest dat dan?" ik: "ZUCHT, JA! Dat is mijn specialiteit ohhhwww!!!!" Mama begreep de hint en ging lekker de tuin in en ik probeerde inmiddels de schade te herstellen van de ballen die nu gewoon weer op grootmoeders recept waren gemaakt. Zet het van je af, en begin aan de verassing die je voor je moeder gaat maken Lavinia! De worteltjestaart.
Ik was laatst bij mijn zusje op bezoek in Utrecht en ben daar verliefd geworden op het lekkerste taartenboek die ik in tijden in mijn handen heb gehad. Het 'Hummingbird' boek. Vol met de heerlijkste cupcakes en taarten. We bladerden wat in dat boek totdat we bij de worteltjestaart aankwamen, mijn zusje kwijlde er nog net niet bij. Die taart is volgens haar echt het lekkerste wat ze ooit heeft gegeten. Top, die maken we dan voor moeders haar verjaardag en laat carrotcake nou net haar lievelingstaart zijn!


Worteltjestaart, ook wel carrotcake genoemd. Mijn vriendinnetje L. had al meteen een vooroordeel over deze taart, omdat het woord 'wortel' erin voorkomt. Laat het nou net zo zijn dat je die niet proeft. Vriendin L. is soms wat sceptisch over gerechten en aangezien ik daar wat allergisch van word soms, sta ik erop dat ze een stuk gaat proeven voordat er uberhaupt maar een oordeel wordt gemaakt.
Carrotcake is namelijk vergelijkbaar met kruidkoek, maar dan veel sappiger, aromatischer en dan die glazuurlaag.............Heaven! Caloriebom, maar goed hoe vaak eet je nou taart?!


De blik in mama haar ogen toen ze na 3 uur eindelijk de keuken in mocht op toestemming van mij, zal ik nooit vergeten. Ze wist niet wat ze zag en kon bijna niet geloven dat ik dat op een zondagochtend had gemaakt.Het deed me goed dat ik iets voor mijn moeder kon doen en dat iedereen enorm heeft genoten van de lekkere hapjes en vooral de taart op die mooie zonnige dag op 2 oktober 2011.




Zie hierboven de wereldberoemde carrotcake uit het Hummingbird boek door mij gemaakt.


Wat heb je nodig:


Carrotcake:
- 300 gram bruine basterdsuiker - 3 eieren - 3 dl zonnebloemolie - 300 gram bloem - 1 theel. zuiveringszout - 1 theel. bakpoeder - 1 theel. kaneel, plus extra om te bestuiven - 1/2 theel. gemberpoeder - 1/2 theel. zout - 1/2 theel vanille extract - 300 gram geraspte wortel - 100 gram gedopte walnoten, fijngehakt, plus extra gehakt en ook hele, om te garneren


- Drie taartvormen van 20cm doorsnee, bodem met bakpapier bekleed


NB. Je kan ipv vanille extract ook vanille aroma gebruiken. Zit in een klein flesje en is te koop bij de supermarkt.


Roomkaasglazuur:
- 600 gram poedersuiker - 100 gram boter (kamertemperatuur) - 250 gram philadelphia naturel, koud


* Carrotcake maken:


Verwarm de oven op 170 graden/gasstand 2-3


Doe de suiker, eieren, en olie in de kom van een keukenmachine met het kunststof deegmes (of gebruik een elektrische handmixer) en klop tot alle ingrediƫnten goed zijn vermengd (het is niet erg als het mengsel er licht geschift uitziet). Voeg geleidelijk bloem, zuiveringszout, bakpoeder, kaneel, gemberpoeder, zout en vanille-extract toe en blijf kloppen tot alles is vermengd.


Schep met een metalen lepel de geraspte wortel en walnoten erdoor tot ze gelijkmatig in het beslag zijn verdeeld. Let erop dat je niet alle walnoten erbij doet! Alleen je extra fijngehakte walnoten doe je door het beslag en dat is ongeveer een derde van die 100 gram. Ik doe het altijd een beetje op gevoel.


Verdeel het beslag over de drie taartvormen en strijk de bovenkant met een paletmes glad. Bak de taartbodems in de warme oven in 20-25 minuten goudbruin; het gebak moet terugveren als je erop drukt. Laat de bodems eerst kort in de vormen afkoelen, voor u ze op een taartrooster zet om ze helemaal koud te laten worden. Let op! Ze bodems moeten echt helemaal koud zijn voordat je er ook maar iets mee gaat doen.


* Roomklaasglazuur maken:


Klop de poedersuiker en de boter in een keukenmachine met het kunststof deegmes (of gebruik een elektrische handmixer) op de middelste stand tot alles goed is vermengd. Voeg de philadelphia kaas toe en blijf kloppen tot hij volledig is opgenomen. Schakel de machine nu naar de hoogste stand. Blijf minstens 5 minuten kloppen tot het glazuur bleek en luchtig is. Klopt niet te lang, omdat het glazuur dan vloeibaar kan worden.


Je gaat nu de bovenkant van de taartbodems eraf snijden zodat ze recht worden. Ga hierbij heel gericht te werk. Je wil namelijk alleen het hard geworden dunne laagje van de bovenkant eraf hebben. Doe dit bij alledrie de bodems.


Zet de eerste taartbodem op een taartschaal en verdeel er met een paletmes ongeveer een kwart van het roomkaasglazuur overheen. Zet de tweede bodem erop en besmeer hem met een kwart roomkaasglazuur. Laat hier vooral je gevoel weer het werk doen! Zet de laatste taartbodem hierop en smeer het overgebleven glazuur over de bovenkant en de randen van de taart. Verdeel de gehakte walnoten bovenop de taart en garneer de zijkant met hele walnoten, bestuif de taart daarna met kaneel.


Bron: Het hummingbird bakboek. Auteur: Tarek Malouf, 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...