maandag 16 april 2012

Cursusje hamburgers bouwen






We hebben voorverpakte hamburgers en we hebben homemade hamburgers. Zelf vind ik die kant-en-klare hamburgers van de supermarkt heel kunstmatig en die zal je mij nooit zien eten tenzij ik teveel wijn heb gedronken in het park en er een BBQ naast mij staat met vette worsten en kunstmatige hamburgers erop. Maar normaal gesproken maak ik mijn eigen hamburgers met rund- en lamsgehakt van de slager en heel veel verse ingrediënten om er extra smaak aan te geven. Ik ben sinds kort meer bewust met eten bezig en ik vind het belangrijk om na te denken wat je eet en dan het liefst biologisch. Nu moet je niet denken dat ik een heilige ben en nooit snoep, want dat is niet waar. Ik ga ook weleens om 22.00 uur 's avonds een frietje oorlog en een kroket halen bij de snackbar op de hoek en ook graai ik bijna dagelijks in de snoeppotten op mijn werk. "Met mate" is daarbij de juiste gedachtengang ;-)

Vorig jaar woonde ik in Sydney en daar begon ik met het maken van mijn eigen hamburgers. Mijn kamergenootje hield niet van tomaten, rode ui en knoflook en had nog niet veel met eten geexperimenteerd in haar leven. Zo had ze nog nooit avocado, bruschetta's en rauwe spinazie gegeten. Dit zag ik als een leuke uitdaging en kookte dan ook veel in ons huis. Met succes, want ze kan tomaten, rode ui en knoflook nu waarderen in haar eten. Fijn om te zien dat iemand het toch probeert, want ik weet hoe vervelend het kan zijn als mensen je gaan dwingen om iets te eten dat je echt niet lust.

De eerste keer zelf hamburgers maakte probeerde ik niet direct teveel toe te voegen en begon met een fijngesneden ui, basilicum en knoflook. Dit was al heerlijk, maar ik ben zo'n eigenwijsje die altijd meer wil toevoegen om zo een andere smaak te verkrijgen.

Afgelopen zaterdag kwam mijn vriendinnetje L. eten en zij is fan van mijn hamburgers dus de keuze was snel gemaakt wat te maken voor het avondeten. Aangezien we nog naar een feestje gingen daarna heb ik 's middags alvast alle voorbereidingen getroffen zodat ik alleen nog maar de hamburgers hoefde te bakken. En wat was ik blij dat ik eindelijk mijn nieuwe "Le Creuset" braadpan kon gebruiken!!! Perfect voor deze hamburgers :)

Het was een lekkere Hollandse pot en soms kan ik daar erg van genieten. Als bijgerechten heb ik een aardappelsalade gemaakt met bieslook, sjalotjes en zure room en snijboontjes gemengd met klontje boter, nootmuskaat en zout en peper.

Homemade hamburgers:

- 500 gram rund - en lamsgehakt (50-50)
- 1 rode ui gesnipperd
- 2 tenen knoflook, uitgeperst
- Paar blaadjes basilicum, fijngesneden
- Paneermeel - op gevoel
- 1 ei, geklutst
- Ketcup - scheut
- Worchestersauce - scheut
- Parmezaanse kaas - geschaafd, op gevoel
- Chilipeper, gesnipperd
- Pijnboompitten - op gevoel
- Tomaat - voor op de burger
- Sla - voor op de burger
- Eventueel mayo en ketcup voor op de burger
- Roomboter om in te bakken


Stap 1

Snipper de rode ui, chilipeper en bak de pijnboompitten in een koekenpan.

Stap 2

Pak een mengbak en meng daarin het gehakt met de gesnipperde ui, chilipeper, basilicum, geperste knoflook, geklutst ei, pijnboompitten, paneermeel, worcestersauce, ketcup en geschaafde parmezaanse kaas. Als het nog te plakkerig is van het ei, voeg dan meer paneermeel toe tot je een grote stevige bal krijgt.

Stap 3

Vorm nu de hamburgers. Je kan natuurlijk zelf bepalen hoe groot, maar zorg wel dat ze per keer dat je ze bakt de burgers altijd van dezelfde grootte zijn. Anders wordt de een wel gaar en de ander niet.

Stap 4

Zet de hamburgers in de ijskast en laat het daar in ieder geval 30 minuten staan. Dit zorgt ervoor dat ze niet uit elkaar vallen tijdens het bakken en zo worden de ingrediënten meer opgenomen in het gehakt.




          - maak in de tussentijd de aardappelsalade -


Stap 5

Pak een braadpan of hapjespan en verwarm een goede klont roomboter. Als je liever in iets anders bakt be my guest. Als de boter lekker heet en bruin is kunnen de hamburgers erbij. Ik keer de hamburgers geregeld om met een vleestang en zet de deksel van de pan erop zodat het langzaam van binnen een beetje kan doorgaren. Niet te erg laten doorgaren, want we willen dat het van binnen nog mals en een beetje rood blijft. Ik hou nooit tijden bij en bak hamburgers en biefstuk altijd op gevoel en dit gaat tot nu toe altijd goed. Hoe dikker de hamburger, hoe langer in de pan. Eigenlijk not-done, maar als je het niet vertrouwt snij dan een beetje in de burger om te kijken hoe ver het al is gebakken. Erbij blijven en niet op een te hoog vuur bakken is het codewoord.



Dan nu de aardappelsalade:

- 1 kilo krieltjes
- 2 eetlepels zure room
- Bosje bieslook
- 1,5 sjalotje
- 2 teentjes knoflook, geperst
- Peper & zout

Stap 1

Snipper de sjalot en de bieslook. Snij de krieltjes in kleine blokjes. Zie foto hieronder.



Stap 2

Kook de krieltjes zo'n 10 minuten en prik er dan voorzichtig in met een vork. Als je er makkelijk in kan prikken dan zijn ze gaar en kan je ze afgieten en laten afkoelen.

Stap 3

Voeg alle ingrediënten aan de inmiddels lauwe krieltjes toe in een mengbak en meng tot alles goed is verdeeld.






Hierna kan je zelf bepalen wat voor groente je toevoegt. Ik heb snijbonen gekookt en na het afgieten op smaak gebracht met een klontje roomboter, zout, peper en nootmuskaat. Deksel erop, even schudden en klaar is Kees! Serveren op of met ciabatta broodje en de nodige sausjes als je daarvan houdt.



Eet smakelijk en niet aarzelen met vragen stellen. I'm here to help!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...