donderdag 5 april 2012

Quiche met spinazie, blauwe kaas en spekjes








 Het komt vrij vaak voor dat ik niet weet wat ik moet koken en dan even een kijkje in mijn ijskast neem en van de restjes iets in elkaar bouw.
Ik had weer een keertje met vriendin C. afgesproken. Wij gaan way back en het is altijd weer vanouds gezellig! C. houdt ook erg van koken en bakken en we sturen elkaar vaak foto's via whatsapp als we weer een nieuwe creatie op tafel hebben gezet.
C. en ik lopen door de supermarkt op zoek naar ingrediënten die ons avondmaal zullen gaan vormen. C. wil graag quiche eten, want dat heeft ze nog nooit zelf gemaakt. Laat dat nou net even mijn favoriete gerechtje van deze tijd zijn. Ik dacht even na en had eigenlijk alles in huis, behalve spinazie en wijn. C. stond verbaasd dat ik bijna alles al in huis had, dat is ze niet van mij gewend. Het komt ook niet vaak voor dat mijn ijskast volgepropt zit. Als ik een feestje heb thuis dan kan ik wel drie keer vol trots naar die goedgevulde ijskast kijken. Ik maak vrijwel altijd dezelfde quiche met hier en daar wat nieuwe toevoegingen. C. wil spekjes erin en kaas bovenop. Ik ben allang blij dat ik weer wat kan toevoegen aan mijn basis quiche.



Wat heb je nodig:

- Zak verse spinazie (300 gram) - blauwe kaas - 3 eieren - spekjes - 2 tenen knoflook, gesnipperd - 4 a 5 plakjes bladerdeeg - pijnboompitten (handje) - peper & zout - snufje nootmuskaat - scheutje room of creme fraiche - geraspte kaas on top voor de kaasmonsters onder ons

 
* Allereerst oven voorverwarmen op 200 graden.


Stap 1:

Bladerdeeg plakjes laten ontdooien en quichevorm invetten, aanrecht met bloem bestuiven, plakjes bladerdeeg op elkaar leggen en uitrollen tot een grote plak en bekleed vervolgens de ingevette quichevorm daarmee. Ook de randen meepakken natuurlijk. Je kan de vorm ook bekleden met bakpapier en daarin het bladerdeeg verdelen. Het is maar net wat je zelf wil. Prik gaatjes in de bodem van het deeg met een vork.

Stap 2:
Pak een wok of hapjespan en fruit de fijngesnipperde teentjes knoflook. Daarna voeg je de spinazie bos voor bos toe. Je vraagt je echt af waar die hele zak is gebleven na 5 minuten bakken, maar er blijft genoeg over voor de quiche. Als de spinazie is ingeslinkt gooi je er een beetje nootmuskaat bij en giet je het geheel af in een vergiet en laat het goed uitlekken.

Stap 3:

Pijnboompitten roosteren in koekenpan. Even laten afkoelen in een kommetje. Vervolgens bak je de spekjes in de koekenpan geheel naar eigen smaak.

Stap 4:

Eieren even in een kom loskloppen met wat peper, zout en scheut room. Niet teveel zout, want de blauwe kaas is al zout genoeg en beter een iets te laffe quiche dan een te zoute! De eerste keer is altijd even uitproberen.


Als de spinazie goed is uitgelekt bedek je de bodem van de met bladerdeeg bekleedde quichevorm ermee. Hoeft niet heel netjes, het gaat toch nog alle kanten op in de oven.

Stap 5:

Snij de blauwe kaas in kleine stukjes en strooi het over de spinazie geheel naar smaak. Als je niet van blauwe kaas houdt gebruik dan geraspte kaas of geitenkaas. Verdeel de spekjes en pijnboompitten eroverheen en als laatste het ei-mengsel.

Stap 6:

De quiche is klaar om de oven in te gaan. Ik zet de timer altijd op 30 minuten en check dan hoe de quiche zich vormt, omdat het nog weleens kan verschillen. Vraag niet waarom. Zodra het ei-mengsel helemaal is gestold en een beetje omhoog komt, is de quiche klaar.

Niet direct in de quiche gaan snijden. Een quiche houdt ervan om even met rust gelaten te worden voor minimaal 15 minuutjes op een rooster of iets dergelijks.






Bon Appetit!

1 opmerking:

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...