dinsdag 24 april 2012

Easy Peasy Thaise Rode Curry met kip







Voor het maken en bedenken van mijn gerechten heb ik inspiratie nodig en die haal ik overal vandaan. Vrienden, familie, kookboeken, tijdschriften, televisie, kook-applicaties en ga zo maar even door. Noem mij gek, maar ik zit vaak voor het slapen gaan nog in kookbladen of boeken te bladeren voor meer inspiratie. En toch hou ik het vaak vrij easy peasy qua koken. Ik sta niet graag eindeloos in de keuken. Ik draag de eigenschap 'ongeduldig' met me mee en kan daar in het dagelijks leven medium mee omgaan, maar niet in de keuken. Net als dat ik vroeger een uur kon staren naar een draaiende wasmachine zit ik nu een uur naar mezelf in de spiegel van mijn oven deur te staren tot er eindelijk iets gaat gebeuren met het gerecht dat er instaat.

Ik heb echt enorm veel respect voor een vriendin en oud sportmaatje van me hoe snel zij een heerlijk en gezond gerecht klaar kan maken en deze easy peasy curry is dan ook afgeleid van haar Thaise rode curry. Ik heb er wel het een en ander aan toegevoegd, want wie ben ik zonder iets toe te voegen. ;)

Pittig eten was in de tijden dat ik nog vies keek naar een spruitje niet echt aan de orde. Ik begon zelf te experimenteren met peper en de eerste keer wasabi kan mijn vader nog wel na vertellen. Ik heb mezelf echt pittig leren eten en dat komt dan ook wel door mijn liefde voor Indonesisch eten waar bij de eerste keer het zweet op mijn voorhoofd stond kan ik nu een hele rijst tafel aan. In deze keuken is nou eenmaal bijna alles vrij pittig. Thaise rode curry zoals ik hem maak is heel makkelijk en je kan het zo pittig maken als je zelf wilt.
Het is een snelle variant op een Thaise Curry, omdat ik de curry pasta niet zelf maak en de kip niet zelf marineer.

Wat hebben we nodig:

- Thais gemarineerde kipblokjes op basis van citroengras, chilipeper en kokos van de Albert Heyn OF je marineert kipfilet zelf in een Thaise marinade die je op internet wel kan vinden
- Pandan rijst - op gevoel, beter teveel dan te weinig
- 1 bakje Bimi - zusje van de broccoli
- 1 Rode puntpaprika
- 1 pakje/blik kokosmelk
- 1 chilipeper
- kommetje tuinerwtjes
- 1 eetlepel Thaise vissaus - te koop bij supermarkt of toko
- 1,5 eetlepel rode currypasta - te koop bij supermarkt of toko
- Wokolie
- Rijstkoker
- Wok







Stap 1

Mijn rijstkoker is mijn beste vriend in de keuken! Zelfs voor sushi rijst is hij perfect. Can't live without him!!!

Zet de rijstkoker aan met de juiste hoeveelheden rijst. Zoals gewoonlijk doe ik altijd maar wat. Gooi er ongeveer drie koppen rijst in en vul aan met water. Het water staat 1 cm hoger dan de rijst. Dat is de perfecte maat en je hebt er geen omkijken meer naar.

Heb je geen rijstkoker? Volg dan de aanwijzingen op het rijst pak.





Stap 2

Snij de bimi door midden of als ze hele lange stelen hebben door drie, puntpaprika in blokjes en chilipeper lekker fijn. Zie foto voor een helder beeld.




Stap 3

Vuur aan, wokolie in de wok en lekker heet laten worden.

Stap 4

Als de olie heet is kan de chilipeper erbij en laat het even een minuutje fruiten. Vervolgens kunnen de kipfilet blokjes erbij. Roer totdat de blokjes rondom gebakken zijn.

Stap 5

De gesneden bimi, puntpaprika mogen er nu bij. Goed roeren. Na 1 minuut kan de 1,5 eetlepel currypasta worden bijgevoegd. Weer goed roerbakken.

Stap 6

Nu kan het hele pakje kokosmelk erbij en laat dit zachtjes koken. Zo worden de groenten ook gaar en blijft de kip lekker mals. Goed blijven roeren.

stap 7

Last but not least, de erwtjes mogen erbij en een eetlepel Thaise vissaus. Dit is een vervanger voor zout en geeft een heerlijke smaak aan de curry.

Stap 8

Laat zachtjes doorpruttelen en zodra de saus wat meer is ingedikt dan is de curry klaar. Schep de inmiddels gekookte rijst op een bord en serveer de curry eroverheen. Jamjamjam




EASY HE?!


Than Hai Aroy!!!!



2 opmerkingen:

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...