donderdag 14 maart 2013

4 x Healthy Ontbijtjes


1. Soja yoghurt smoothie met zomerfruit, pompoenpitten, noten & rozijnen
 

Dit is een van mijn meest gemaakte ontbijtjes, omdat het super snel gemaakt is als je in het bezit bent van een staafmixer. Ik probeer zoveel mogelijk zuivel te mijden, vandaar mijn keuze voor soja yoghurt. De noten en zaden in de smoothie zorgen voor een verzadigd gevoel zodat ik niet na een half uur alweer naar een boterham snak.

 Wat heb je nodig:

(soja) yoghurt
Pompoenpitten
Lijnzaad
Zomerfruit (diepvries of vers)
Gemengde noten & rozijnen (ongezouten, bijv. studentenhaver)

Hoe maak je het:

Yoghurt en zomerfruit met de staafmixer blenden en dan aftoppen met de noten & zaden. Je kan ook nog als het te dik is een sapje toevoegen aan de smoothie. Deze was vrij stevig, omdat ik bevroren fruit en hele noten heb gebruikt dus koos ervoor het in een bakje te serveren.  

 2. Wortel-gember-appelsap
 
 

Een sapje dat ik na het sapvasten zeker erin ga houden! Ik voeg er soms ook bleekselderij en bietjes bij, echt lekkerder dan je denkt!

 Wat heb je nodig:

2 appels
1 cm verse gember
3 wortels

Sapcentrifuge (als je niet in het bezig bent van een sapcentrifuge gebruik dan (suikervrije) appel/wortelsap i.p.v appels & wortels als je echt een sapje wil en voor een smoothie kan je het recept aanhouden, maar houd rekening met stukjes wortel en appel!)

 
3. Havermout gekookt in amandelmelk, stukjes appel & chiazaadjes


Havermout is zo ontzettend gezond en lekker. Het doet me denken aan vroeger! Ik eet zeker twee keer per week ’s ochtends een flinke kom warme havermout gekookt in amandelmelk met stukjes appel, lijnzaad & chiazaad. Gegarandeerd tot de lunch geen hongergevoel en je hebt ontbeten wat zo belangrijk is!

Wat heb je nodig:

6 eetlepels havermout
300 ml amandelmelk
1 appel in stukjes
Lijnzaad
Chiazaad
Honing
Kaneel

Hoe maak je het

Ik zet altijd de avond van tevoren de stukjes appel (met wat citroensap eroverheen tegen bruin worden) klaar in de ijskast zodat ik dit snel kan klaarmaken ’s ochtends. In een steelpannetje op laag vuur de amandelmelk met havermout en de stukjes appel zachtjes laten koken tot het een papje is en als laatste het lijnzaad en chiazaad toevoegen en op smaak brengen met honing & kaneel!  

 
4. Quinoa gekookt in amandelmelk afgetopt met zomerfruit, pecannoten & zaden


Het experimenteren met quinoa lukt me aardig zoals je kunt zien. Ik eet het zelfs als ontbijt! Echt zo lekker en ook goed vullend zodat je tot het middaguur niet aan eten denkt.

 Wat heb je nodig:

60 gram quinoa
Amandelmelk (2 x hoeveelheid obv de quinoa)
Zomerfruit (vers of diepvries)
Pompoenpitten
Lijnzaad
Honing
Pecannoten

 Hoe maak je het:

De quinoa kook ik in amandelmelk een avond van tevoren, omdat mijn ochtenden altijd vrij haastig verlopen en om brainfreeze te voorkomen zet ik het zomerfruit ook klaar in de ijskast.

 Ik piep de quinoa ’s ochtends een paar seconden op in de magnetron en breng het vervolgens op smaak met een beetje honing, het zomerfuit, de zaden en pecannoten.

 
Enjoy!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...