donderdag 14 maart 2013

Lavinia's Fridge: Thaise Kip Quinoa

 
 
 Restjesdag is weer aangebroken en na het vinden van dit recept zo blij dat ik het kan toevoegen aan de Lavinia's Fridge categorie!! Van de week had ik nog een half kippetje gehaald en de edamame sojaboontjes liggen uiteraard standaard in de vriezer en mijn pinda verslaving gaat way back en die saus bestaat ook uit ingrediënten die bijna iedereen altijd wel in huis heeft. Een collega vertelde mij laatst dat hij een curry met quinoa had gemaakt en eigenlijk zo gek nog niet, want quinoa is een prima rijst vervanger! Dit gerechtje is echt zo lekker door de verschillende smaken en had ik al verteld dat je me wakker kan maken voor Aziatisch eten?

Wat heb je nodig voor 2 personen:

- Half kippetje van de grill (kant-en-klaar van de slager)
- 120 gram quinoa
- handje pinda's (ongezouten), grof gehakt
- 1 wortel, geschild en in kleine blokjes
- 2 lente uitjes, in ringetjes
- edamame boontjes, oftewel sojaboontjes (te verkrijgen bij de toko)
- bosje koriander, fijngehakt

Sausje:

- 1,5 eetlepel zoete chilisaus
- 1 eetlepel witte wijn azijn
- 1 teen knoflook, geperst
- 1 eetlepel kokosmelk
- 1/2 eetlepel suiker (palmsuiker het liefst)
- 1 theelepel pindakaas
- 1/2 citroen, sap
- snufje gemalen gember

Hoe maak je het

Was de quinoa en bereid het zoals op de verpakking staat. Twee keer zoveel water als quinoa hoeveelheid.

Mijn kippetje was al kant-en-klaar dus dat was easy, velletje eraf en stukjes vlees eraf plukken. De pinda's heb ik gedopt tijdens een telefoongesprek met een vriendinnetje en de sojaboontjes dienen alleen even kort gekookt te worden en daarna gedopt.

Maak het sausje door simpelweg alle ingrediënten bij elkaar te kieperen. Goed proeven of het aan jou smaak voldoet!

Als al het water is opgenomen door de quinoa kan de saus erdoorheen worden geroerd en daarna kunnen de wortel, lente-uitjes, sojaboontjes, helft van de pinda's en koriander erbij. Eventueel op smaak brengen met zout & peper en klaar is jou Thaise kip met quinoa!

Enjoy!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...