zondag 24 maart 2013

Bloedsinaasappel Cheesecake voor Pasen




Pasen doet mij denken aan hoe ik vroeger de straten trotseerde met mijn versierde palmpasen stok met een haantje van brood on top. Die stok was nauwelijks te tillen, maar ik deed het voor die grote zak snoep op het eind! Tot op de dag van vandaag nog steeds een grote fan van Pasen. Er wordt altijd veel zorg en aandacht besteed aan de paasbrunch op zondag in onze familie en vroeger werd er uiteraard naar paaseieren in de tuin gezocht met alle kids.
 
Vorig jaar heb ik deze cheesecake uit de Hummingbird gemaakt! De bloedsinaasappel is rond Pasen weer te koop en wat is er nou leuker dan met seizoensgebonden producten te werken? Ik heb in plaats van volkoren-, digestivebiscuits gebruikt, omdat mijn familie hier dol op is! Kortom, een heerlijke frisse cheesecake waarbij je het niet bij één stukje kan laten.

Wat heb je nodig:

Bodem:

- 220 gram digestivebiscuits
- 100 gram roomboter, gesmolten
- halve theelepel geraspte schil van een bloedsinaasappel

Cheesecake vulling:

- 700 gram volvette roomkaas (philadelphia oid)
- 100 gram ricotta
- 120 gram fijne tafelsuiker
- 2 eetlepels geraspte schil van een bloedsinaasappel
-  3 grote eieren

Bloedsinaasappel gelei:

- 1 deciliter (100 ml) bloedsinaasappelsap, gezeefd
- 2 gelatineblaadjes

* Spingvorm van 20 cm doorsnee
* Keukenmachine
* Handmixer
* Rasp

Aan de slag:

De bodem:

Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier. Maal de koekjes fijn in de keukenmachine of doe de biscuits in een plastic zak, sluit af en vermaal met een deegroller/lege fles. Doe de koekkruimels in een grote kom en voeg dan de gesmolten boter en rasp van de bloedsinaasappel toe. Roer goed door elkaar en verdeel het mengsel over de springvorm. Druk het goed aan met de achterkant van een lepel en laat het voor 30 minuten rusten in de ijskast. Verwarm ondertussen de oven voor op 160 graden.

 
De vulling:

Klopt met de handmixer de roomkaas, ricotta, suiker en sinaasappelrasp tot een gladde massa. Voeg de eieren hierna stuk voor stuk toe. Neem de zijkanten van de kom ook mee m.b.v. een spatel zodat alles goed vermengd wordt.
Haal de bodem uit de ijskast en verdeel de vulling en zet de springvorm in een braadslee. Zorg dat de springvorm waterdicht is, als je hieraan twijfelt bekleed je de gehele bodem en zijkanten met plastic folie! Giet nu water in de braadslee tot circa 5 mm onder de rand van de springvorm. Dit is om te voorkomen dat de cheesecake uitdroogt.
Zet de cheesecake voor 40 minuten in de oven totdat hij goudbruin kleurt (vooral langs de randen) en goed stevig aanvoelt. Als de cheesecake klaar is laat je deze compleet afkoelen.




De bloedsinaasappelgelei:

Een uur voordat je de cheesecake gaat serveren aan je familie maak je de gelei van bloedsinaasappel. Pers het sap uit de bloedsinaasappels uit totdat je voldoende hebt en zeef het sap door een fijne zeef (zie foto). Verwarm het gezeefde sap in een steelpannetje en haal dan weer van het vuur af. Week de gelatineblaadjes in koud water, giet daarna af en voeg toe aan de warme sap. Even laten afkoelen en giet het dan over de cheesecake en laat opstijven voor 1 uur in de ijskast. Ik heb als garnering op de cheesecake van die  schattige paaskuikentjes gebruikt!



Enjoy!!!!






2 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me echt heerlijk! Eindelijk een cheesecake in een 20 cm. springvorm. Bijna alle zijn voor een 24 cm. springvorm zo niet, groter! En aangezien we maar saampjes zijn, is dit veel beter. En bloedsinaasappel ook nog ens....dat is mijn favoriete vrucht! Toevallig heb ik er nu 10 liggen......dus alles komt uitstekend bij elkaar. Lekker voor Pasen... Bedankt voor het recept, je doet me een enorm plezier! Nogmaals...hartelijk dank! En fijne Paasdagen toegewenst. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Marja,

    Dank voor uw bericht. Mijn blog is inmiddels verhuisd naar www.laviniacooks.com. Als u het leuk vindt, dan kunt u daar ook een kijkje nemen. Het recept van de brownie is daarop al aangepast. En u heeft gelijk over ovenstanden, ik ga er rekening mee houden.

    Groetjes, Lavinia

    BeantwoordenVerwijderen

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...