dinsdag 12 maart 2013

"Caldo Verde" - Portugese boerenkoolsoep met chorizo


Maart roert zijn staart en dat betekent dat we nog even door gaan op stamppotten met worst en dikke soepen! Jullie weten dat ik het totaal niet heb op winters weer, maar winterse gerechten maken veel goed! Al van kinds af aan ben ik verzot op boerenkool met worst en (véééél) jus! Dit keer wilde ik eens iets anders doen met boerenkool en dit recept voor Portugese boerenkoolsoep met chorizo maakte mij nieuwsgierig. Wat fijn dat je met weinig ingrediënten toch een super smakelijk (winters) gerecht op tafel kan zetten!

Wat heb je nodig:

- zak gesneden boerenkool
- 700 gram aardappelen, geschild en in blokjes
- 1,25 liter kippenbouillon (van zoutarm bouillonblokje)
- chorizo in plakjes
- 1 ui, gesnipperd
- 2 tenen knoflook
- cayennepeper

Hoe maak je het:

Verhit olie in een soeppan met dikke bodem en fruit hierin de gesnipperde ui en fijngesneden knoflook tot ze uien glazig zijn. Dan kunnen de blokjes aardappel worden meegebakken voor 5 minuten. Voeg nu 1,25 liter kippenbouillon bij en laat het voor ongeveer 20 minuten koken. Prak nu de aardappels in het kookvocht en voeg dan de boerenkool toe en laat nog voor 6 minuten zachtjes koken.
Verhit ondertussen een koekenpan en bak de plakjes chorizo die je op smaakt brengt met een snufje cayennepeper voor 3 minuten.
Je kan de soep nog kort met de staafmixer pureren, maar die keus laat ik aan jou! Dien op in een diep bord met de stukjes chorizo en eventueel een stuk boerenbrood.

Enjoy!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...