dinsdag 19 februari 2013

Jamie in 15 minuten: Waanzinnige Kipsalade met Bulghur


Dankzij mijn lieve zusje ben ik in het bezit van een meesterlijk kookboek: Jamie in 15 minuten. Niet dat ik het in 15 minuten voor elkaar krijg, maar het blijft wel in de buurt van mijn gerechten, namelijk gezond, lekker en snel klaar!
Het was mijn eerste keer bulghur en ook voegde ik daar een ingelegde citroen aan toe wat tot vorige week nog nooit in mijn ijskast heeft gelegen.

Wat heb je nodig (4 personen):

- 1 Broccoli
- 4 kipfilets of kipdijfilets (mijn voorkeur heeft kipdijfilet)
- 1 theelepel gemalen koriander
- Olijfolie
- 1 mok a 300 gram Bulghur
- 2 ingemaakte citroenen (Ik heb er 1 gebruikt, omdat ik het voor 2 personen maakte)
- 1 bos radijsjes
- 2 lente-uitjes (Ik heb een sjalotje gebruikt,omdat ik geen lente ui in huis had)
- 2 eetl. extra vierge olijfolie
- Creme fraiche (je kan ook magere yoghurt gebruiken)
- 3 eetl. Rode wijn azijn
- 2 theel. Harissa (best heet dus pas op)


Hoe maak je het:


Snijd de roosjes van de broccili en stoom ze gaar in je stoommandje of kook in een klein laagje water. Hussel de kip(dij)filets met zout, peper en de gemalen koriander, leg er een stuk bakpapier op en sla ze plat met een pan oid. Leg de kip in een met olijfolie verhitte koekenpan en keer na 3/4 minuten om en bak gaar.

Verhit een grillpan en grill de broccoli roosjes. Gebruik het kookwater van de broccoli en kook daarin de bulghur samen met de ingemaakte citroen(en). Kook het gaar, maar roer wel tussendoor af en toe erin. Snijd de radijsjes doormidden en snijd de lente-uitjes in ringetjes of als je dat niet hebt snipper je een sjalotje. Hussel het ui'tje met de olijfolie (extra vierge), rode wijn azijn, peper en zout door elkaar in een bakje.

Check of de bulghur gaar is, zoja laten uitlekken in een vergiet. Stamp nu de ingemaakte citroen fijn en meng het weer met de bulghur. Verdeel over de borden en leg er de broccoli met de radijsjes op. Leg de kip bovenop de bulghur en garneer het af met de dressing en een klodder creme fraiche en harissa.

 
Eet smakelijk!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...