dinsdag 19 februari 2013

Wild night: Oer-Hollandse Hazenpeper



Er was eens een meisje dat is opgegroeid in het bos tussen de jagers en heel blij wordt van een pan hazenpeper op een gure winterse dag! Veel mensen vinden het zielig, maar er is niks biologischer dan vers geschoten wild! Ik eet niet veel vlees, maar wild is iets waar ik een uitzondering voor maak. Zo stond ik dus zaterdagochtend al lekker alles voor te bereiden, want die hazenpeper staat niet binnen een half uur op tafel. Hazenpeper wordt gemaakt van de hazenbouten en dan met name de achterbouten. Ik had een hele haas in de vriezer en ik kon wel gillen, want het pastte in geen enkele pan! Uiteindelijk de braadslede erbij gepakt en dat ging gelukkig wel.. Nog een lesje voor de volgende keer; nachtje laten staan zodat alle smaken er nog meer in kunnen trekken! Al met al was het een top avond met lieve vrienden en lekkere wijntjes en in plaats van die eindeloze aardappel puree heb ik er gebakken aardappeltjes uit de oven bij geserveerd! En en en, de volgende dag toen die nog lekkerder was heb ik er (spelt) pasta bij gegeten, ook heerlijk!

Wat heb je nodig:

- Circa 1,5 kilo hazenvlees (voor- en achterbouten)
- 3 dl rode wijn
- 4 kruidnagels
- 6 jeneverbessen
- 1 bakje kastanje champignons
- 3 gedroogde laurierbladeren
- 1 eetl. tomatenpuree
- 50 gram zilveruitjes
- 1 winterpeen
- 2 uien
- 250 gram magere spekblokjes
- 2 eetl. bloem
- Roomboter
- 1 teentje knoflook
- Pot wildfond of gevogeltefond
- Versgemalen zwarte peper
- Zeezout
- Paar takjes tijm
- 1 kilo spruiten
- 800 gram aardappelen


Hoe maak je het:

Pel de uien en snipper ze in grove stukken. Snijd de winterpeen in mooie blokjes, champignons in grove stukken en de prei in ringen. Verwarm de oven voor op ongeveer 150 graden.
Bestrooi de hazenbouten met peper en zout en verhit een goede klont roomboter in een grote koekenpan en bak de hazenbouten  in 5 miuten rondom bruin. Na 3 minuten kunnen de uien, knoflook en 125 gram spekblokjes even mee gebakken worden. Schep de bouten eruit en leg ze alvast in de braadslede.



Verhit een braadpan en bak daar het ui-mengsel met de spekjes (waar je de bouten in hebt gebakken), champignons en eetlepel tomatenpuree in. Na 2 minuten kan de rode wijn en de wild- of gevogeltefond erbij. Voeg hier nu ook de jeneverbessen, kruidnagels en tijm aan toe en laat even zachtjes pruttelen. Als het 8 minuten zachtjes heeft doorgekookt kan het gehele mengsel in de braadslede bij de hazenbouten. Zorg dat het net onder staat om uitdroging te voorkomen en dek af met aluminium folie. Nu kan het in de oven voor pakweg 2 a 3 uur, eerst op 100 graden en dan langzaam opvoeren tot maximaal 150 graden. Als het vlees los laat van het bot is het goed! Af en toe checken.

In de tussentijd heb ik de aardappelen geschild, in stukjes gesneden en gekookt. Als je het compleet laat afkoelen en dan pas in de oven bakt geeft dit de heerlijkste gebakken aardappeltjes; zacht van binnen, krokant van buiten! Even koken tot het ze er ruw uitzien (na 8 minuten) en dan afgieten en afspoelen met koud water!

Spruitjes kunnen ook worden schoongemaakt (buitenste blaadjes en kontje eraf) en gewassen.

Als voorafje had ik brushetta's met tomaat (dat recept volgt nog wel een keertje) en omdat ik alles had voorbereid was er totaal geen stress!

Aardappeltjes kunnen samen met 4 tenen grofgesneden knoflook en gedroogde rozemarijn 40 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden worden gebakken, schep wel af en toe om. De hazenbouten heb ik uiteindelijk in mijn ietwat kleine braadpan gekregen (vraag niet hoe) met de gehele saus en nog even een half uur heel zachtjes laten pruttelen. 

Spruitjes even in een stoommandje stomen en daarna samen met de andere 125 gram spekblokjes wokken in een wok.

Ik heb alles op tafel gezet zodat iedereen zelf kon opscheppen! Als tip, serveer er een volle rode wijn bij van goede kwaliteit!! Wat hebben we gesmuld!



De volgende dag smikkelde ik van de hazenpeper met speltpasta en een klein beetje ricotta!


 Bon Apetit!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...