donderdag 21 februari 2013

Groene curry met kip, spinazie en doperwtjes


De Thaise keuken is toch wel een van mijn favoriete keukens! Lekker spicy en je kan er aan groente bijna alles in gooien. Deze keer heb ik voor het eerst spinazie gebruikt, voeg de spinazie er wel als laatste aan toe zodat het niet slap wordt! Curry pasta's staan standaard in mijn ijskast, de groente la is altijd goed gevuld en ik had nog een paar porties rijst ingevroren! Alleen even verse kipdijfilets gehaald, Peanuts dus!

Wat heb je nodig:

- 300 gram Kipdijfilet (je kan ook kipfilet gebruiken, alleen dat droogt sneller uit)
- 300 gram Verse spinazie
- Hand kleine wortels of halve winterpeen
- Hand doperwten
- 1 eetlepel groene currypasta (proef eerst voordat je meer toevoegt!)
- 1 blik kokosmelk
- 1 eetlepel Thaise Vissaus
- 200 gram Pandan rijst
- 1 ui, gesnipperd
- 1 lente-ui, in ringetjes






Hoe maak je het:

Ik heb een rijstkoker en maak daardoor altijd veel teveel rijst. Nu ik een grote vriezer heb is dat geen probleem. Ik verpak de rijst per (eenpersoons)portie in een zakje en vries het in! Dag vantevoren eruit halen en klaar is Kees! Als je dit niet voor handen hebt volg dan de kookinstructies op het pak of kook het in een rijstkoker. Ik zweer bij een rijstkoker, omdat je dat ding aan zet en er geen omkijken meer naar hebt!

Snijd de wortel in plakjes of blokjes en de lente-ui in ringetjes en snipper de ui. Snijd op een andere snijplank de kip in blokjes. Verhit een scheut wokolie in een wok/braadpan en fruit de ui. Na 3 minuten kunnen de kipblokjes erbij met een eetlepel groene currypasta, roerbak in 3 minuten goudbruin.

Als de kip goudbruin is kan de wortel en lente-ui erbij en na 2 minuten de kokosmelk. Even laten pruttelen op middelmatig vuur en op smaak brengen met een eetlepel vissaus.
 
Laat de spinazie slinken in een aparte pan/wok en als de curry klaar is kunnen de doperwtjes en de spinazie worden toegevoegd.

Dien op in een diep bord. Tip: pak een leuk kopje en stop daar met een lepel de (warme)rijst in, voorzichtig uitstorten in het midden van het bord met de curry daaromheen, tadaa leuke presentatie! Lekker met kroepoek on the side.

 
Eet smakelijk!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...